Lääkärin sosiaalinen vastuu ry

Poliittisen kirjoittamisen ohje – Vaikuta paperittomien terveydenhuollon puolesta

Tältä sivulta löydät ohjeita kansanedustajiin ja muihin päättäjiin vaikuttamisesta. Tule mukaan vaikuttamaan päättäjiin, jotta paperittomassa asemassa olevilla ihmisillä säilyy jatkossakin oikeus välttämättömään terveydenhuoltoon!

Valmistelu

  • On päätettävä, pyritäänkö vaikuttamistyöllä ensisijaisesti tukemaan asian puolesta puhuvia päättäjiä vai lievittämään kriitikkojen vastustusta tai vaikuttamaan heidän mielipiteeseensä tuomalla esiin uusi näkökulma. Hallituspuolueille voimme viestiä sellaisilla argumenteilla, jotka heitä koskettavat, kun taas oppositiolle voidaan antaa kättä pidempää eduskunnassa käytäviä keskusteluja varten.
  • Valitse kohderyhmä tai -henkilöt strategisesti. Missä vaiheessa lain valmistelu on ja mikä taho siihen juuri tietyllä hetkellä voi vaikuttaa?
  • Tutustu kohdehenkilöihin ja heidän aiempiin ulostuloihin aiheen tiimoilta.

Sisältö

  • Mene suoraan asiaan ja kiteytä viestisi helposti luettavaksi. Sähköpostin saatteen olisi oltava lyhyt ja ytimekäs; liitteenä voi olla pidempi taustoittava teksti aiheesta.
  • Valitse yksi selkeä pääviesti ja pitäydy siinä. Samaa viestiä voi, ja kannattaa, usein myös toistaa monta kertaa samassa tekstissä.
  • Perustele argumenttisi. Viittaa tarvittaessa tutkittuun tietoon.
  • On kuitenkin usein tehokkaampaa vedota arvoihin, kuin faktoihin.
  • Kirjoita selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Vältä ammattislangia.
  • Löydä pienin yhteinen nimittäjä: Kiinnitä lukijan huomio sellaiseen yksityiskohtaan tai näkökulmaan, jolla on hänelle merkitystä (esimerkiksi kustannukset tai terveydenhuollon henkilöstön kuormitus).
  • Tarinan voima: Ihmiskohtalot ja konkreettiset kuvaukset mahdollisista tulevaisuusskenaarioista vetoavat tunteisiin ja voivat vaikuttaa mielipiteisiin tiedostamattomalla tasolla.
  • Kiitä edustajaa niistä asioista, joita hän on jo tehnyt kohderyhmän hyväksi. Viittaa hänen aiempaan työhönsä ja tuo esiin, että olet seurannut hänen tai hänen puolueensa toimia.

Käytännön asioita

  • Esittele itsesi omalla nimelläsi ja mahdollisesti tittelin/ammattinimikkeen kera, mikäli se liittyy aiheeseen ja vahvistaa viestiäsi.
  • Älä esiinny LSV:n nimissä.
  • Jos lähetät sähköpostia kansanedustajalle, niin laita viesti kopiona aina myös avustajalle (osalla henkilökohtainen ja osalla ryhmäkohtainen avustaja). Mikäli ehdotat tapaamista, avustajalle voi soittaa jonkin ajan kuluttua, jos sähköpostiin ei ole tullut vastausta. Sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot ovat saatavilla eduskunnan verkkosivuilla.
  • Kansanedustajia ja ministereitä sekä muita korkeassa asemassa olevia tahoja tulee teititellä ainakin siihen saakka, että he itse toteavat sen tarpeettomaksi.

Tärkeää muistaa

  • Lisää viestin piilokopiokenttään aino.tuomi-nikula@lsv.fi. Näin pystymme LSV:ssä keräämään tarvittavat tiedot avoimuusrekisteriin LSV:n toimintailmoitusta varten (yhteydenoton aihe, vastaanottajat, päivämäärä ja yhteydenpidon tavat).
  • Jos saat vastauksen, välitä se eteenpäin osoitteeseen aino.tuomi-nikula@lsv.fi, jotta pystymme seuraamaan, ketkä reagoivat viestiin ja miten.
  • Toinen vaihtoehto on, että keräät itse muistiin jokaisen yhteydenoton (aihe, vastaanottajat, päivämäärä, yhteydenpidon tavat) ja ilmoitat ne LSV:lle avoimuusrekisterin toimintailmoitusta varten. Paperittomien terveydenhuoltoon liittyen voit lähettää ilmoituksesi asiantuntija Aino Tuomi-Nikulalle.

Vaikuttamisen tavoitteet

  • STM:n lakihankkeen keskeytyminen.
  • Mikäli lakiesitys hyväksyttäisiin: Alueellinen vaikuttaminen hyvinvointialueiden kautta (paikalliset päätökset ja niiden toimivuuden esiin nostaminen, esimerkiksi Helsingin keskitetty malli vuodesta 2018).
  • Paperittomuus-teeman nostaminen yleiseen keskusteluun niin, että tarkistetaan faktoja ja korjataan vääriä käsityksiä.
  • Päättäjien ja ehdokkaiden tiedottaminen paperittomuuteen liittyvistä seikoista: faktat, riskit (inhimilliset ja kustannuksiin liittyvät), laajemmin maahanmuuttopoliittiset teemat (mm. “vetovoimatekijä”-argumentti), ihmisoikeudet.
  • Katso LSV:n lausunto lakiesitykseen liittyen

Esimerkkejä argumenteista

  • Inhimillisyys
    • Inhimillinen kärsimys lisääntyy, jos välttämätöntä kiireetöntä hoitoa ei tarvittaessa saa. Mikäli lakimuutos hyväksyttäisiin, välttämätöntä hoitoa olisi annettava, mikäli sen epääminen olisi “ilmeisen kohtuutonta”.
    • Krooniset sairaudet voivat aiheuttaa vakavia ja pysyviä komplikaatioita, jos niitä ei hoideta ajoissa.
    • Diabetes voi hoitamattomana aiheuttaa retinopatian eli silmän verkkokalvosairauden tai neuropatiaa, mikä voi johtaa raajan amputoimiseen.
    • Sydän- ja verisuonitaudit nostavat sydäninfarktin riskiä, mikäli ne jätetään hoitamatta.
    • Hoitamattomaan astmaan liittyy pitkittynyttä yskää ja toistuvia hengitystieinfektioita sekä pahimmillaan henkeä uhkaavan hengitysvaikeuden mahdollisuus..
    • Hoitamaton epilepsia voi johtaa suureen riskiin päätyä akuuttihoitoon (päivystys ja tehohoito) sekä onnettomuuksiin/vaaratilanteisiin kohtauksen yllättäessä.
    • Mikäli diagnoosia ei vielä ole mutta potilas oireilee, lieviä oireita ei välttämättä tutkittaisi ajoissa, mikä voisi johtaa diagnoosin viivästymiseen ja oireiden pahenemiseen kunnes ne vaatisivat akuuttihoitoa.
  • Väestön terveys
    • Mikäli lakimuutos hyväksyttäisiin, niin jatkossa välttämättömän hoidon saamisen kriteerinä olisi “vakava vaara muulle henkilölle tai väestölle”. Riskinä olisi, ettei tämä kattaisi kaikkia THL:n suosittelemia rokotuksia tai että kaikkien tartuntavaarallisten infektioiden/seksitautien ei katsottaisi täyttävän tätä kriteeriä.
  • Terveys ihmisoikeutena
    • Terveys on perus- ja ihmisoikeus. Ihmisoikeussopimukset, joihin voi vedota: TSS-sopimus, Lasten oikeuksien yleissopimus, Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskeva yleissopimus.
    • Suomen perustuslaki takaa kaikille välttämättömän toimeentulon ja huolenpidon sekä riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut (Suomen perustuslaki, 19§).
  • Kustannukset
    • On halvempaa hoitaa sairaudet aiemmin perusterveydenhuollon puolella, kuin jättää ne kalliin erikoissairaanhoidon vastuulle.
  • Erityisryhmät
    • Lapset: Vaikka lapset saisivat laajat palvelut, heidän huoltajansa eivät välttämättä saisi tarvitsemaansa terveydenhuoltoa, millä olisi myös välillinen vaikutus lasten hyvinvointiin
    • Vammaiset: Luonnoksen mukaan myös apuvälineiden ja kuntoutuksen tarve arvioitaisiin tapauskohtaisesti (kriteerin “ilmeisen kohtuutonta” mukaan).