Tiedote: LSV tuomitsee norjalaislääkärin sulkemisen Gazasta

LEHDISTÖTIEDOTE 26.11.2014
Julkaisuvapaa heti

Lääkärin sosiaalinen vastuu ry tuomitsee norjalaislääkärin sulkemisen pois Gazasta

Lääkärin sosiaalinen vastuu (LSV) ry on lähettänyt kirjeen Israelin Suomen-suurlähettiläälle Dan Ashbelille vedoten Israelin valtioon, jotta se kumoaisi päätöksen estää norjalaisen lääkärin Mads Gilbertin pääsy Gazan kaistalle. Gilbert on työskennellyt 15 vuoden ajan Gazassa paikaten alueen lääkäripulaa. Kesän 2014 sodan aikana Gilbert auttoi montaa sodan 11 000 haavoittuneesta.

”Lääkäreiden korkein moraalinen ja eettinen velvoite on suojella ihmiselämää. Tämä tapahtuu sekä arkipäiväisessä kliinisessä työssä että poikkeusoloissa.  Sota on aina äärimmäinen humanitaarinen katastrofi, joka vaarantaa ihmisten terveyden ja hengen. Lääketieteen etiikka korostaa selkeästi, että lääkäreiden tulee auttaa ja hoitaa ihmisiä riippumatta heidän poliittisesta tai etnisestä taustastaan.” toteaa Lääkärin sosiaalinen vastuu ry:n varapuheenjohtaja Kati Juva kirjeessään.

Lääkärin sosiaalinen vastuu vetoaa suurlähettiläs Ashbeliin todeten, että Gilbertin sulkeminen pois Gazasta on äärimmäisen vakava rikkomus tärkeää humanitaarista työtä sekä lääkärin ammattia vastaan.

”Suomalaisina lääkäreinä toivomme, että Israel muuttaa päätöstään ja  sallii lääkäri Gilbertin paluun Gazan alueelle, jotta hän voi jatkaa arvokasta työtään ihmisten hyväksi”, kirjeessä todetaan.

Lisätietoja: Kati Juva, varapuheenjohtaja, Lääkärin sosiaalinen vastuu (LSV) ry  Kati.Juva@lsv.fi, puh. 050 500 23 18.

Lääkärin sosiaalinen vastuu (LSV) ry on vuonna 1982 perustettu järjestö, johon kuuluu noin tuhat suomalaista lääkäriä, hammas- ja eläinlääkäriä sekä näiden alojen opiskelijaa. Yhdistyksen tavoitteena on edistää lääkärikunnan valveutuneisuutta ihmiskuntaa koskevissa eettisissä ja sosiaalisissa kysymyksissä sekä omalla toiminnallaan edistää turvallista elinympäristöä, tasa-arvoa ja rauhaa. Järjestön tärkeimpiä toiminta-alueita ovat rauhantyö, terveyspolitiikka ja kehitysyhteistyö.

Lehdistötiedote pdf-tiedostona: LSV_Israel_Lehdistötiedote_26.11.2014

Israelin Suomen Suurlähettiläs vastasi LSV ry:lle helmikuussa 2015 sähköpostitse seuraavasti:

“Allow me to ask you, What do you know about the humanitarian aid supplied by Israel to Gaza during the war and under constant danger of rockets launched from there and after it? What did LSV do when Hammas prevented people from Gaza to reach the field hospital put up by the IDF?  Wounded and sick people from Gaza get free of charge treatment  in Israeli hospitals, and you, “as  Finnish physicians, think that forbidding Dr. Gilbert to enter Gaza is  a crime against humanity”, not less.

I don’t see a possibility of having a fair and reasonable discussion with you or with LSV on this matter, if you insist on the above statement.”